Home 

Hvad er INFATI

- Trafiksikkerhed

- Forskellige teknikker

- Forsøg i andre lande

- INFATI og big brother

Projektet

Organisation

Nyheder

Kontakt

Rapporter

 

Forskellige teknikker 
Der er flere muligheder indenfor hastighedsstøtte systemer. Grundlæggende er der behov for to systemer. Ét system skal sammenholde køretøjets geografiske placering og den gældende hastighedsgrænse. Til dette formål er det muligt at benytte sendere ved vejkanten eller GPS og digitale kort. Ét andet system skal fortælle føreren af køretøjet, om den gældende hastighedsgrænse overholdes eller ej. Til dette formål findes forskellige former for informationssystemer og en aktiv speederpedal. 

Information 
Systemet kan bestå af en boks med 2 lamper/dioder samt et lydsignal. Når føreren af køretøjet overholder den gældende hastighedsgrænse, lyser en grøn lampe/diode.
 

 
Når der køres hurtigere end gældende hastighedsgrænse, lyser en rød lampe/diode, og en stemme fortæller hastighedsgrænsen og at der bliver kørt for stærk; f.eks.: "50 - du kører for hurtigt". Herudover kan systemet kombineres med et display, som viser den gældende hastighedsgrænse. 
 
  Klik her for at høre INFATI's lyd

Denne teknik afprøves i INFATI.

Kontrol & kvalitetssikring 
En variant af informationssystemet kan bruges til kontrol og kvalitetssikring af kørslen i trafikken. Det grundlæggende i dette system er, at alle overtrædelser af hastighedsgrænserne registreres i en kørecomputer. Systemet kan opbygges således, at en overtrædelse af hastighedsgrænsen først registreres efter en eller flere advarsler. Denne teknik afprøves i Borlänge.


Aktiv speederpedal
Uden at føreren skal tage øjnene væk fra vejen og kigge på speedometeret, kan den aktive speederpedal vha. modtryk fortælle føreren, at køretøjet har nået den gældende hastighedsgrænse. Føreren bemærker ikke den aktive speederpedal, før køretøjet kører med samme hastighed som den gældende hastighedsgrænse. Når føreren forsøger at overskride den gældende hastighedsgrænse, kommer der modtryk i speederen, som bedst kan illustreres som en klods under speederpedalen. Systemet har dog en kickdownfunktion, dvs. føreren kan koble sig ud af systemet ved at trykke lidt hårdere på speederen, hvis det er påkrævet i en given trafiksituation. Teknikken er udviklet af IMITA og afprøves i Lund og Lidköping.

Sendere ved vejkant 
Sendere ved vejkanten kan give forbikørende køretøjer et signal, som angiver den lokale hastighedsgrænse. Senderne kan benyttes på strækninger og i områder, hvor hastigheds­grænsen afviger fra den "normale" hastighedsgrænse f.eks på landeveje, hvor hastighedsgrænsen ændres fra 80 til 70 km/t, eller i byområder, hvor hastighedsgrænsen ændres fra 50 til 30 km/t. Denne teknik afprøves i
Umeå.

GPS og digitale kort 
Global Positioning System (GPS) er et satellitbaseret navigationssystem. Vha. af en GPS-modtager kan køretøjet bestemme, hvor det befinder sig. Signalet går kun den ene vej, GPS-modtageren sender ikke selv et signal og kan derfor ikke lokaliseres udefra. Til systemet hører et digitalt kort, hvor de gældende hastighedsgrænser er indlagt. Når GPS-modtageren har fastlagt køretøjets fysiske placering, indlæser systemet de gældende hastighedsgrænser fra det digitale kort. 

Næste side >>