|
Home
Hvad er INFATI
- Trafiksikkerhed
-
Forskellige teknikker
-
Forsøg i andre lande
- INFATI og big brother
Projektet
Organisation
Nyheder
Kontakt
Rapporter
|
|
Forskellige
teknikker
Der er flere muligheder indenfor hastighedsstøtte
systemer. Grundlæggende er der behov for to systemer. Ét system skal
sammenholde køretøjets geografiske placering og den gældende
hastighedsgrænse. Til dette formål er det muligt at benytte sendere
ved vejkanten eller GPS og digitale kort. Ét andet system skal fortælle
føreren af køretøjet, om den gældende hastighedsgrænse overholdes
eller ej. Til dette formål findes forskellige former for
informationssystemer og en aktiv speederpedal.
Information
Systemet kan bestå af en boks med 2 lamper/dioder samt et lydsignal. Når
føreren af køretøjet overholder den gældende hastighedsgrænse,
lyser en grøn lampe/diode.
|
Når der køres hurtigere end gældende hastighedsgrænse,
lyser en rød lampe/diode, og en stemme fortæller
hastighedsgrænsen og at der bliver kørt for stærk; f.eks.:
"50 - du kører for hurtigt". Herudover kan systemet
kombineres med et display, som viser den gældende
hastighedsgrænse.
|
|
Klik her for at høre INFATI's
lyd
Denne teknik afprøves i INFATI.
Kontrol & kvalitetssikring
En variant af informationssystemet kan bruges til kontrol og kvalitetssikring af kørslen i trafikken. Det grundlæggende i dette system er, at alle overtrædelser af hastighedsgrænserne registreres i en kørecomputer. Systemet kan opbygges således, at en overtrædelse af hastighedsgrænsen først registreres efter en eller flere advarsler. Denne
teknik afprøves i Borlänge.
Aktiv speederpedal
Uden at føreren skal tage øjnene væk fra vejen og kigge på
speedometeret, kan den aktive speederpedal vha. modtryk fortælle føreren,
at køretøjet har nået den gældende hastighedsgrænse. Føreren bemærker
ikke den aktive speederpedal, før køretøjet kører med samme
hastighed som den gældende hastighedsgrænse. Når føreren forsøger
at overskride den gældende hastighedsgrænse, kommer der modtryk i
speederen, som bedst kan illustreres som en klods under speederpedalen.
Systemet har dog en kickdownfunktion, dvs. føreren kan koble sig ud af
systemet ved at trykke lidt hårdere på speederen, hvis det er påkrævet
i en given trafiksituation. Teknikken er udviklet af IMITA og afprøves
i Lund
og Lidköping.
Sendere ved vejkant
Sendere ved vejkanten kan give forbikørende køretøjer et signal, som
angiver den lokale hastighedsgrænse. Senderne kan benyttes på strækninger
og i områder, hvor hastighedsgrænsen afviger fra den
"normale" hastighedsgrænse f.eks på landeveje, hvor
hastighedsgrænsen ændres fra 80 til 70 km/t, eller i byområder, hvor
hastighedsgrænsen ændres fra 50 til 30 km/t. Denne
teknik afprøves i Umeå.
GPS og digitale kort
Global Positioning System (GPS) er et satellitbaseret navigationssystem. Vha. af en GPS-modtager kan køretøjet
bestemme, hvor det befinder sig. Signalet går kun den ene vej,
GPS-modtageren sender ikke selv et signal og kan derfor ikke lokaliseres
udefra. Til systemet hører et digitalt kort, hvor de gældende
hastighedsgrænser er indlagt. Når GPS-modtageren har fastlagt køretøjets
fysiske placering, indlæser systemet de gældende hastighedsgrænser
fra det digitale kort.
Næste side
>>
|
|